Антимонопольний комітет України рекомендував операторам мобільного зв’язку вжити заходи щодо одержаннязгоди споживачів (абонентів) на зміни умов надання певних видів послуг, зокрема, умов тарифних планів тадодаткових послуг.
Останнім часом до Антимонопольного комітету України надходили численні скарги громадян на операторівринку мобільного зв’язку, зокрема на три провідні компанії на ринку.
У зв’язку з цим, Комітетом було проведено відповідне розслідування, результати якого показали наявністьнеправомірних, на думку Комітету, дій операторів мобільного зв’язку. Так, найпоширенішими з них є:
- підвищення щоденної та щомісячної абонентних плат;
- необхідність поповнення рахунку на встановлену ціну, як умова для відновлення можливості користуватисявсім обсягом послуг;
- переведення на інший тарифний план споживачів послуг мобільних операторів, зокрема без попередньогоповідомлення абонентів;
- підвищення плати за з’єднання;
- встановлення мелодії замість гудка без попереднього повідомлення абонентів та зняття з їх рахунку плати зацю послугу;
- зміна вартості послуги тощо.
В свою чергу до обов’язків операторів входить інформування громадян у засобах масової інформації та/або насвоєму веб-сайті щодо зміни тарифів, тарифних планів, які встановлюються ними самостійно, не пізніше ніж за сімкалендарних днів до їх зміни.
Два оператори укладають з такими абонентами публічні договори, третій – договори приєднання, які відповіднодо цивільного законодавства встановлюють права та обов’язки сторін. Згідно з цими договорами операторамзабороняється включати до договору положення, що передбачають отримання та/або сплату споживачем послуг, яківін не замовляв, а також положення, які передбачають умови, що ставлять сторони договору у нерівне становище,обмежуючи чи погіршуючи тим самим права споживача у порівнянні з визначеним законодавством. Однак фактичноспоживач не має змоги вплинути на умови, що виставляються операторами.
Три провідні оператори ринку, щодо яких виникають нарікання, мають ознаки таких, що займають монопольне(домінуюче) становище на ринку послуг мобільного (рухомого) стільникового зв’язку протягом 2012 року та 7 місяців2013 року. Їх дії у вигляді інформування абонентів лише про намір зміни умов надання певних послуг, зокрема умовтарифних планів та додаткових послуг без узгодження з діючими абонентами можуть призводити до ущемленняінтересів споживачів (абонентів), що було б неможливо за умов існування значної конкуренції на ринку.
У зв’язку з цим, Комітет надав операторам мобільного зв’язку обов’язкові для розгляду рекомендації, прорезультати яких оператори повинні повідомити в тридцятиденний строк.
ПРЕС-СЛУЖБА АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ