У Верховній Раді України зареєстрований урядовий законопроект № 3067 від 09 серпня 2013 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення контролю за безпекою автомобільних перевезень вантажів і відповідальності за порушення правил дорожнього руху».
Проект Закону направлений на посилення контролю за дотриманням автоперевізниками обмежень осьових навантажень, загальної маси та габаритних параметрів транспортних засобів при здійсненні перевезень вантажів автомобільними дорогами загального користування.
Водії та громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності у своїй більшості здійснюють не контрольовані перевезення вантажів, вагові параметри яких та навантаження на вісь перевищують дозволені стандартами у сфері безпеки дорожнього руху, що призводить до передчасного руйнування доріг та створює реальну загрозу безпеці руху.
Недосконалість законодавства (стаття 11 Закону України “Про міліцію”) призвело до послаблення позицій структурних підрозділів Міністерства внутрішніх справ в питаннях контролю за рухом великовагових транспортних засобів дорогами загального користування (не передбачена зупинка транспортних засобів для здійснення габаритно-вагового контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізують державну політику з питань безпеки на наземному транспорті).
Фактично рух більшості великовагових транспортних засобів здійснюється без погоджень з органами Державтоінспекції з перевищенням дозволених пунктом 22.5 Правилами дорожнього руху ваговими параметрами.
Результатом є погіршення стану доріг, утворення на покритті зсувів, колій та інших деформацій чим створюється реальна загроза безпеці дорожнього руху.
За попередніми розрахунками сума збитків дорожньому господарству тільки за літній період за умови підвищеної температури повітря складає біля 2 млрд. грн. на рік.
Законопроектом пропонується удосконалити перелік підстав для зупинки працівниками міліції та Державтоінспекції транспортних засобів для здійснення габаритно-вагового контролю, визначено механізм контролю вагових та габаритних параметрів таких транспортних засобів та їх фіксації спеціальними технічними засобами шляхом низькошвидкісного і високошвидкісного зважування і вимірювання без зупинки автомобіля, встановлено розміри адміністративної відповідальності водіїв та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності за порушення правил перевезення великогабаритних і великовагових вантажів.
Також законопроектом пропонується виділити з діючої статті 1321 Кодексу України про адміністративні правопорушення окремо виділити нову статтю 1322 стосовно порушень правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів.
Проект схвалено на засіданні Уряду 19.06.2013 з доопрацюванням щодо відповідальності юридичних осіб.
Стосовно відповідальності юридичних осіб - перевізників та механізму стягнення штрафів, вказане питання є предметом регулювання статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», де передбачено відповідальність юридичних осіб за надання послуг з перевезення вантажів без оформлення відповідних документів у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У зв’язку з чим з проекту статті 1321 посадових осіб, виключено відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів
Одночасно законопроект доопрацьовано шляхом врахування отриманих пропозицій Федерації роботодавців транспорту України та Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України в частині часткового зменшення адміністративних штрафів у проекті Закону, що схвалений на засіданні Уряду 19.06.2013.
Проектом статті 1321 порушення об’єднані за видами. Тобто порушення правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними і рух без дозволу органу внутрішніх справ на його проїзд або документа про внесення плати за проїзд та/або порушення умов та режиму проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами визначених у дозволі органу внутрішніх справ.
З метою уникнення корупційних зловживань при настанні адміністративної відповідальності за порушення передбачені статтями 1321 та 1322 залишено верхню межу штрафів, а саме на водіїв – сорок неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При повторному порушенні частин першої – другої статті 1321 на водіїв – сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Прийняття Закону забезпечить збереження мережі доріг від передчасних руйнувань, дасть можливість збільшити надходження до Державного бюджету України для фінансування дорожнього господарства та стане стимулом для залучення інвестицій у розвиток дорожньої інфраструктури.