У Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" (щодо вдосконалення процедури виконання рішень та пропозицій Європейського суду з прав людини) № 3075 від 13 серпня 2013 року.
Метою проекту є забезпечення прав і основоположних свобод людини в Україні шляхом ефективного виконання рішень Європейського суду з прав людини.
Подання законопроекту пов’язане з необхідністю суттєвого підвищення правової захищеності прав і свобод людини та громадянина в Україні через особисту відповідальність посадових осіб, усунення систематичних порушень з боку посадових осіб норм Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, зменшення навантаження на видаткову частину Державного бюджету України та підтримання іміджу України, як правової, соціальної та демократичної держави.
Завданнями проекту є також створення законодавчої основи для запровадження ефективних парламентських процедур, спрямованих на усунення передумов для порушення прав і основоположних свобод людини в Україні, здійснення контролю за виконанням рішень Європейського суду з прав людини органами виконавчої влади.
Законопроект передбачає:
доповнити статтю 3 Закону України “Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” частиною такого змісту:
“Видатки Державного бюджету України на виконання Рішення відшкодовуються Державі за рахунок посадових осіб, незаконні дії або бездіяльність яких спонукали Стягувача подати заяву до Суду за захистом його порушених прав”. При цьому на орган, відповідальний за забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини та координацію виконання його рішень (Орган представництва, яким наразі є Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини) буде покладено обов’язок інформувати Верховну Раду України про виконання рішень та застосування практики Суду. У проекті пропонується уточнити положення статті 14 Закону «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», у якій йдеться про дії Органу представництва щодо вжиття заходів загального характеру при виконанні рішень Суду
Пропонується доповнити статтю 16 Закону частиною такого змісту:
“У разі невиконання вимог, передбачених Конституцією України, законодавством України та норм міжнародного права, з метою попередження завдання шкоди іміджу Держави, посадові особи дії або бездіяльність яких призвела до подання Стягувачем заяви до Суду за захистом його порушених прав і за наслідками розгляду якої на користь Стягувача постановлено Рішення, позбавляються права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.”
Реалізація проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” суттєво підвищить рівень відповідальності посадових осіб різних гілок влади щодо прийняття ними рішень, значно знизить обсяги їх зловживань по відношенню до прав та свобод людини і громадянина, в значній мірі перешкоджатиме свавільному ставленню посадових осіб до своїх обов’язків;
сприятиме повнішій реалізації прав і основоположних свобод людини в Україні, відновленню порушених прав, запровадженню ефективних механізмів юридичного захисту прав і свобод людини.
Внаслідок прийняття проекту буде посилено механізм парламентського контролю за виконанням рішень Європейського суду з прав людини, створено передумови для оперативного реагування на порушення Конвенції та усунення системних проблем, що зумовлюють значну кількість заяв до Європейського суду з прав людини та рішень про порушення Україною положень Конвенції та її протоколів, що забезпечить належне виконання Україною своїх обов’язків як члена Ради Європи у зазначеній сфері.
У зв’язку з цим, позитивним моментом стане також і зменшення кількості звернень до Європейського суду з прав людини та поліпшення соціально-економічного стану Держави, підвищення рівня авторитету України, як країни де людські права та соціальні цінності мають найвищу вагу та правовий захист.