Законопроект розроблено з метою визначення спільного майна багатоквартирного будинку, до якого належить й земельна ділянка під будинком разом з прибудинковою територією, а також встановлює режим спільної часткової власності на спільне майно багатоквартирного будинку.
З метою недопущення неконтрольованого відчуження майна у багатоквартирному будинку, положення законопроекту встановлюють заборону власникам приміщень (нежитлових та квартир) у багатоквартирному будинку на здійснення виділення в натурі своєї частки у праві власності на загальне майно, відчуження, а також здійснення інших дій, спрямованих на передачу частки окремо від права власності на приміщення.
Законопроект також встановлює, що у випадку руйнування багатоквартирного будинку власники приміщень зберігають частку у праві спільної власності на земельну ділянку.
Положення даного законопроекту виписані з метою визначення зобов’язання власників спільно утримувати загальне майно у багатоквартирному будинку, нести витрати на ремонт загального майна у багатоквартирному будинку та капітальний ремонт багатоквартирного будинку. Частка таких обов’язкових витрат визначається часткою у праві спільної власності на загальне майно у багатоквартирному будинку.
Положення законопроекту дадуть змогу створення житлового товариства власниками приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об’єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, які призначені для спільного використання власниками приміщень в цих будинках; встановлюють процедуру поділу такого товариства, а також виділу з товариства окремого будинку.
Законопроект розширює права житлового товариства, встановлює його обов’язки, зокрема, перед усіма власниками приміщень, а не лише – його учасниками. Визначає, що участь у товаристві виникає у власника приміщення лише на підставі заяви про вступ до товариства, а будь-які інші умови набуття участі у товаристві є нікчемними.
Також законопроект розширює права власників приміщень у багатоквартирному будинку, встановлюючи, що незалежно від участі у товаристві вони мають право отримувати від органів управління товариства інформацію про діяльність товариства, пред’являти вимоги до товариства відносно якості експлуатації багатоквартирного будинку та його утримання, оскаржувати в суді рішення органів управління товариства, та інші.
Але лише учасники товариства мають право брати участь в управлінні товариством, обирати та бути обраними до органів управління товариства. Крім того, з метою усунення недобросовісності в управлінні, законопроект встановлює, що членом правління не має права бути особа, яка здійснює управління багатоквартирним будинком, а також член ревізійної комісії (ревізор) товариства.
Законопроект значно розширює права товариства, а також встановлює обов’язки правління товариства. Визначає кошти товариства, зокрема що складаються з залучених на умовах кредиту або позики, та коштів державного і місцевих бюджетів, отриманих на засадах спільного фінансування заходів з капітального ремонту будинку, енергозбереження.
Законопроект внесено до парламенту народними депутатами України Симоненком П.М. та Кілінкаровим С.П. /фракція Комуністичної партії України.